Selasa, 5 April 2011

USTAZ pun insan biasa

MINTA maaf, saya sebenarnya tidak percaya bahawa seseorang yang mengajarkan agama yang selalu digelar ustaz atau ustazah merupakan insan luar biasa kebaikannya.  Sekalipun golongan ini mengajarkan agama, saya lebih percaya mereka hanya menyamapaikan maklumat agama kepada murid-murid atau khalayaknya.  Pada saya, mereka sama sahaja seperti kaum guru yang mengajarkan sejarah, sains, matematik atau apa juga pelajaran. Persepsi saya bukan hanya kerana kes terbaru seorang ustaz yang dituduh mendera seorang kanak-kanak sehingga mati.

Dahulu memang saya amat menyanjung mereka yang bergelar ustaz atau ustazah.  Namun, secara peribadi saya dikejutkan dengan kaedah pengajaran agama oleh seorang ustaz yang menjurus ke arah kutuk-keji dan mengkafirkan orang lain tanpa sebab!  Situasi ini berlaku pada pertengahan tahun 2006.  Dan, kadang-kadang dengan perilaku seseorang ustaz yang bermuka-muka (sifat munafik) di hadapan orang awam, tetapi menjadi manusia berakhlak buruk di alam siber, saya bertambah jijik-jelek dengan yang saya ketahui secara khusus mereka yang sebegini.

Selepas itu saya mula kritis dan menilai dengan teliti siapakah golongan ini.  Kata-kata mereka dalam kuliah atau ceramah mungkin saya kutip sebagai ilmu.  Namun apabila ada yang berniaga dalam masjid, yang tidak mahu menjawab soalan dengan jujur berdasarkan al-Quran dan sunah, kemudian ada kes-kes seksual terhadap murid-muridnya.....faham sahajalah apa persepsi saya.

Maafkan saya sekali lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan