Khamis, 30 September 2010

ADUH, pendakwa kalah kes dadah RM200 juta!

SAYA tak tahu apa akan jadi jika ditakdirkan suspek pembunuhan Datuk sosilawati dan tiga insan lain dibebaskan daripada tuduhan kerana mahkamah tidak mendapati ada prima facie dalam pendakwaan itu.  Kerana berfikir yang pihak pendakwaan tidak mahu tewas di mahkamah dan kredibilitinya jatuh, fahamlah mengapa proses mengumpul bukti masih berjalan.  Kes ini bukan jalan mudah, tambahan kes ini sudah menjadi sangat sensasi.


Ada kes besar yang dibawa ke mahkamah, yang disangka akan memihak kepada pendakwa kerana rugi besarlah jika kalah, namun hakim membebaskan tertuduh.  29 September 2010 Mahkamah Tinggi Kuantan membebaskan Lee Yong Toe, 48 tahun daripada tuduhan mengedar dadah syabu yang beratnya 753,359 gram bernilai RM200 juta!  Bayangkan nilai dadah RM200 juta, akhirnya mahkamah mendapati pendakwaan tidak ada prima facie. Lepas dan bebas.

Kes kedua di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada hari yang sama,  dua terdakwa wanita warga Iran telah dibebaskan oleh mahkamah daripada dakwaan mengedar dadah jenis syabu yang beratnya 40 kg. Bukan 40 gram, 40 kilogram!  Kes ini pun pendakwaan tidak dapat membuktikan ada prima facie. Lepas dan bebas.

Kedua-dua kes, tertuduh memang didakwa di bawah Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang jika sabit kesalahan membawa hukuman mati.    Dua kes besar telah dimenangi oleh orang yang didakwa mengedar dadah.  Barang bukti iaitu dadah sudah ada, orang yang membawa barang itu pada masa kejadian pun sudah dibawa ke mahkamah, namun itu belum cukup meyakinkan mahkamah bahawa orang itu memang ada niat mengedar dadah.

Rumitnya undang-undang, yang orang awam tidak faham selok-beloknya.  Maka, di negara luar, kerana perasaan keciwa dan pemikiran yang rendah, apabila mereka beranggapan mahkamah dan polis gagal memihak kepadanya, mereka meletakkan undang-undang di tangan sendiri. Janganlah di Malaysia.


Nota: 10 polis didakwa mensabotaj kes pendakwaan dadah RM200 juta itu. http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/10/1/mstar_berita/20101001194751&sec=mstar_berita

Tiada ulasan:

Catat Ulasan