Isnin, 25 April 2011

Melayu Umno-BN, Cina DAP-PR?


KERNA  buta sejarah atau akal yang berkuncup tidak dapat memahami pergolakan politik dalam negara.  Perjuangan MCA, Gerakan dan DAP sebenarnya perjuangan untuk mendapatkan apa yang sejak awal mereka kehendaki persamaan hak antara kaum-kaum di negara ini.  Perjuangan ini bukan hanya tiba-tiba dirasakan perlu malah sejak tamat Perang Dunia Kedua (1946) apabila orang-orang Melayu bangkit menentang gagasan Malayan Union, kaum Cina mula melihat nasib mereka di Tanah Melayu.


Jika dalam politik kaum Melayu banyak dipangaruhi oleh tafsiran terhadap Islam, tidak pada kaum Cina.  Mudah untuk melihat adanya tasawur Melayu yang melupakan kepentingan dunia atas alasan mengharap kebahagiaan abadi di akhirat. Namun hampir semua sisi kaum Cina memfokuskan pemilikan harta sebagai matlamat perjuangan hidup!  Ini bermakna fokus semua kaum Cina sangat jelas iaitu kekayaan, pada saat satu dua kumpulan Melayu ada yang menjadi kumpulan sufi dan menjauhi harta.  Ada pemahaman politik Melayu yang lebih kepada pelaksanaan syariat Islam, dan meletakkan harta sebagai nombor lima.  Hal ini bermakna, perjuangan orang Melayu tidak sama fokusnya. Perjuangan kaum Cina sudah sedia terarah, menjadkan apa juga parti mereka atau fraksinya dengan jelas ke arah pemilikan harta.

Semua orang patut faham bahawa harta (baca dengan mudah keluasan tanah) Tanah Melayu tidak bertambah.  Tanah Melayu yang dihuni oleh 100 peratus orang Melayu dahulu kala adalah Tanah Melayu yang itulah untuk dikongsi dengan 35 peratus kaum Cina!  Oleh itu apabila berlaku penguncupan pemilikan harta oleh orang Melayu bermakna pengembangan pemilikan harta oleh kaum Cina.

Apabila Tanah Melayu merdeka, Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman berfikiran bahawa sector politik mesti dikuasai oleh kaum Melayu dan ekonomi pula dikuasai kaum Cina.  Setelah 10 tahun merdeka, pemikir dan pejuang Melayu merasakan daifnya pemilikan harta oleh kaum Melayu, masa sudah terlambat dan tercetuslah peristiwa berdarah 13 Mei 1969. 

Kemudian Dasar Ekonomi Baru dilaksanakan merupakan satu kejutan dan ancaman terhadap kaum Cina di Malaysia. Kepada orang Cina, DEB benar-benar dasar membela Melayu, malah ditafsir sebagai hegemoni Melayu di Malaysia.  Dari situlah pertentangan kepentingan antara Melayu dan Cina dalam banyak bidang berlaku, Cuma atas nama perpaduan rakyat Malaysia isu-isu berkenaan Melayu Cina dirundingkan dalam kamar, bukan di pentas terbuka.

Umumnya selama 20 tahun DEB, kaum Cina berpendapat mereka terhimpit dan mencari peluang dalam politik untuk mengubah keadaan ini.  Desakan-desakan politik mereka  ialah supaya kerajaan menambahkan peluang ekonomi yang dalam DEB banyak diberikan kepada Melayu-bumiputera.


Orang muda tidak tahu sejarah penubuhan Gerakan sebagai serpihan MCA. Waktu itu Presiden MCA Lim Chong Eu mahukan dasar yang lebih adil terhadap kaum Cina sementara Umno berkeras menolak tuntutan itu.  Pilihannya ialah Lim keluar MCA (tidak mahu bersekongkol dengan Umno) dan menubuhkan Gerakan.  Apa bedanya tuntutan Gerakan dengan DAP yang mahu pelaksanaan dasar sama rata antara Melayu dan bukan Melayu?  Dasar Malaysiaan Malaysia (dasar DAP) sama dengan skema perjuangan Lee Kuan Yew sewaktu Singapura dalam Malaysia dahulu (1963-65).   Jika orang memahami mengapa Tunku mengeluarkan Singapura daripada Malaysia, maka orang patut faham Lim Chong Eu terpaksa keluar daripada Perikatan.

Hari ini apa? Perjuangan politik kaum Cina masih tidak berubah. Perjuangan politik ini jelas adalah respon terhadap dasar-dasar kerajaan Umno-BN.  Kepada orang Cina, MCA telah gagal memperjuangkan aspirasi kaum Cina, dan harapannya ialah kepada DAP.  DAP menjadi satu alat yang lebih berkesan sekarang kerana  dasar DAP  mula diterima oleh sebagian orang Melayu.

Kecederungan kaum Cina berpihak kepada DAP-Pakatan Rakyat bolehlah disamakan dengan kecenderungan kaum Melayu kepada Umno-Barisan Nasional. Inilah yang telah dan sedang berlaku.

Bahagia Malaysia!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan