Sabtu, 17 Disember 2011

INTERLOK lambang kegagalan kuasa Melayu


HENDAK dikata apaa lagi, kalau bukan kerna politik!  Novel Interlok karya Sasterawan Negara Abdullah Hussein dibantah kuat oleh kaum India.  Demi meredakan amarah kaum India, beberapa pindaan dalam teks itu seperti yang dipinta kaum itu ditunaikan.  Maka banyaklah pelekat ayat-ayat baru untuk menindih ayat-ayat lama yang dikatakan penghinaan itu.

Selepas dibuat pindaan itu pun suara tidak betah kaum India mengenai Interlok terus berulang.  Mereka mahu novel itu ditarik terus, pindaan tidak memuaskan hati.  Maknanya dalam kalangan kaum India, bergerak pandangan umum bahawa mereka tetap menolak Interlok.

Bacaan kerajaan mudah juga.  Pengundi-pengundi India mudah beralih sama ada kepada BN atau PR. Siapa pantas memberi kepuasan kepada mereka, ke situlah undi mereka.  Sekarang musim bercakap pilihan raya, maka banyaklah tuntutan diminta (baca sebagai ugutan politik).  Kalau kerajaan tidak tunaikan, mereka tidak undi BN.  Mana-mana parti pemerintah yang sokongan rakyat kepadanya tidak kukuh pasti cemas, kecuali memberikan apa yang diminta.

Maka, Interlok ditunaikan seperti kehendak minoriti kaum India.  Orang kampung senget mata memandang berita ini sebab yang mengumumkan penarikan novel yang baru setahun diguna bukan oleh Menteri Pelajaran, tetapi oleh Pengerusi parti politik kaum India.  Fahamlah, itu tanda kemenangan kaum India yang minoriti berbanding Melayu yang majoriti. 

Mengapa Melayu gagal? Jawabnya dalam kuasa politik, kuasa Melayu sebenarnya minoriti sama ada dalam BN atau PR.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan