Rabu, 21 September 2011

SEBAB tidak ambil peperiksaan


APAKAH sebenarnya yang menyebabkan seorang Guru Besar di Sarawak tidak membenarkan tiga orang murid menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR)?  Hanya satu jawaban iaitu Guru Besar itu mahu menjaga peratus kelulusan yang baik dalam UPSR sekolah yang ditadbirnya!  Kemudian ditanya untuk apa?  Jawabannya untuk menjaga nama baik dirinya sebagai Pentadbir sekolah yang berpeluang mendapat kenaikan pangkat atau hadiah-hadiah untuk sekolah oleh pihak Kementerian Pelajaran. 


Saya percaya sistem peperiksaan yang ada, konsep anugerah untuk Guru Besar / Pengetua dan pengiktirafan terhadap sekolah-sekolah harapan serta cemerlang sangat mempengaruhi warga guru berfikir untuk mendapatkan sanjungan daripada pihak atasan.   Yang berlaku di sebuah sekolah kebangsaan itu bukan kes kecil, tetapi satu rahsia umum dalam kalangan para pentadbir sekolah kebangsaan dan menengah kebangsaan.

Setiap kali selesai peperiksaan, guru akan membuat kiraan berapa peratus yang lulus dan gagal.  Semakin banyak peratus gagal, bukan sahaja Pentadbir di sekolah akan meminta guru berkenaan memberi jawaban, malah pegawai dari Pejabat Pendidikan Daerah juga akan berbuat demikian.  Dalam amalan bersekolah dan persekolahan, pentadbir di sekolah dan seterusnya sehingga ke pihak Menteri Pelajaran berpakat untuk melihat masalah keciciran murid hanya disebabkan oleh faktor guru yang mengajar.  Faktor murid yang tidak dapat menerima pelajaran misalnya, haram disebut atau dibahaskan.  Maksudnya di sini, hantarlah 100 murid yang langsung tidak mempunyai apa-apa pengetahuan asas, pasti guru dapat mengajarnya dalam tempoh yang ditetapkan.  Jika dalam tempoh itu masih ada murid yang gagal, bererti guru berkenaan tidak pandai mengajar murid.

Oleh kerana nilaian sebenar dalam pendidikan hari ini berdasarkan keputusan peperiksaan murid, maka pemikiran untuk mendapatkan peratus lulus yang tinggi bagi setiap tahap peperiksaan sudah seperti menjadi akidah baru guru yang mengajar.  Untuk selamat daripada disoaljawab hasil pengajarannya, perlu direkodkan apa saja yang terbaik.  Untuk memuaskan hati pegawai atasan, buatlah apa saja asalkan hasil di atas kertas menunjukkan peratusan positif yang tinggi.

Dengan peratusan positif yang tinggi, seseorang guru berpeluang mendapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang.  Guru Besar dan Pengetua yang berjaya memberikan hasil peratusan tinggi bagi peperiksaan di sekolahnya, berkemungkinan akan dinaikkan pangkat atau mudah untuk memohon pindah dari sekolah pedalaman ke bandar. Pendapatan akan ditingkatkan!  Oh ya, mereka juga bimbang namanya akan disebut-sebut sebagai pentadbir atau pegawai pelajaran yang gagal atau lemah dalam kalangan warga pendidik.

Maka, berlakulah rayuan kepada murid agar tidak hadir dalam peperiksaan atau tidak membenarkan murid tertentu menduduki peperiksaan.  Alasannya mudah, tanpa murid yang lemah mengambil peperiksaan, peratus lulus mata pelajaran pasti meningkat dan pujian akan datang. Yang penting tidak ada soal jawab oleh pihak atasan.

Ohoo…bukan sahaja di sekolah harian biasa berlaku pemikiran itu, malah di sekolah ternama atau terbilang.  Anak saya bersekolah di sebuah sekolah asrama penuh yang terbilang (ye ke?), selain mengambil semua subjek untuk PMR, masih diwajibkan belajar bahasa asing iaitu bahasa Perancis (atau mana-mana bahasa lain).  Jika pelajar di sekolah lain mereka menduduki peperiksaan untuk bahasa berkenaan, di sekolah berkenaan tidak. Belajar wajib tetapi tidak didaftarkan untuk menduduki peperiksaan.  Mengapa? Jawabnya Pengetua sekolah berkenaan takut atau bimbang tidak semua mendapat Gred A dalam subjek bahasa asing itu.  Penat dan merah telinga nanti pegawai Kementerian pelajaran berleter itu dan ini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan