Ahad, 14 November 2010

FAHAMKAH falsafah kurban haiwan

HARI  Raya Korban.  Menyembelih haiwan ternakan pada hari idul adha merupakan ibadah sunat, bukan wajib.  Jika ibadah haji diwajibkan sekali seumur hidup, ibadah kurban haiwan ini disunatkan sekali sahaja seumur hidup. Jika berkurban haiwan kali kedua dan seterusnya, hukumnya sunat juga.


Di kampung saya ada sebuah rumah yang setiap tahun melaksanakan ibadah menyembelih lembu sebagai kurban saban tahun, maksud saya sekuran-kurangnya dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini.  Rumah ini sebenarnya sudah tiada penguhuni kerana pemiliknya seorang guru agama telah lama meninggal dunia.  Semua anaknya tinggal di kota kerna berjawatan tinggi dan pendapatan lumayan.  Rumah itu  terus dikekalkan sebagai kenang-kenangan, dan anak-anak pun jarang balik kampung pada mana-mana hujung minggu atau hari cuti yang agak lama.

Pada Idul Adha itulah anak-anak berpakat membeli beberapa ekor lembu atas nama kurban mereka adik beradik dan anak-anaknya.  Ada kalanya dalam satu musim Idul Adha, sebanyak tujuh ekor lembu dikorbankan.  Orang kampung akan datang dan melapah serta membahagi-bahagikan daging lembu korban itu. Dapatlah orang-orang kampung daging kurban lebih banyak daripada kehendak biasanya membeli daging lembu di pasar!

Yang saya hendak catat ialah pandangan saya terhadap pemahaman mereka mengenai ibadah menyembelih haiwan kurban.  Terus terang saya katakan pemahaman ibadah kurban mereka salah, tidak menepati anjuran Islam yang sebenarnya.  Ketepikan soal ikhlas kerana Allah atau mahu mendapat nama atau untuk menderma daging kepada sanak saudara dan teman di kampung halaman, lupakan seketika.

 Balik kepada hukum antara sunat dan wajib.  Biar 1000 ekor lembu dikurbankan pada idul adha, hukumnya tetap sunat.  Soalnya dengan setiap tahun berkorban lembu (kira-kira RM3000.00 seekor), sudah habiskah hukum wajib untuk dilaksanakan dalam kerangka ibadah yang bentuk sosial?  Ya Allah, masih banyak hamba Allah yang wajib dibantu sama ada untuk keperluan hidup asas mereka seperti rumah, rawatan kesihatan dan pendidikan anak-anak.  Tanyalah kepada ustaz mana pun, soal membantu mereka hukumnya wajib kepada muslim yang berharta atau yang mampu, yang sanggup kurbankan harta untuk membela kehidupan orang lain. Bayangkan RM3000.00 jika dijadikan dana seorang anak miskin untuk pelajarannya setahun, cukup semua keperluan sekolahnya.  Yalah…, Cuma tidak dipandang tinggi oleh masyarakat.  Malah kalau tangan tidak gatal untuk minta wartawan catatkan derma atau tajaan itu, satu Malaya tidak tahu.

Begitulah pemahaman sekular orang kita.  Saya anggap orang agama yang terus berfahaman begitu juga sekular, kerana minda mereka tidak memahami falsafah kurban yang wajib digunapakai dalam sistem masyarakat.  Kalau orang agama masih gagal memahami dan mengguna pakai mana keutamaan untuk dilaksanakan: mahu yang wajib atau sunat? Masih tak faham lagi, saya ucapkan TERUK BETUL KAMU!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan