Isnin, 21 Mac 2011

MINTA undi, tabur janji


GENDANG pilihan raya di Sarawak sudah dipalu, maka para pejuang politik akan turun merendahkan diri dan menggambarkan mereka seperti malaikat yang suci untuk menunaikan semua kehendak rakyat jelata.  Kalau rakyat sudah ‘bengap’ tidak tahu hendak meminta apa-apa, maka para pejuang itu sendiri yang akan menyenaraikan janji bagai di syurga. Semuanya bisa diatur, asalkan rakyat jelata yang hina dina memilih dirinya sebagai Wakil Rakyat.

Maka berjanji manislah semua calon itu nanti, seperti yang sudah-sudah.  Setiap ada pilihan raya, orang-orang politik berjanji.  Sedudah menang dan memegang kuasa kerajaan, mereka juga melihat banyaknya wang hasil negeri dan negara, belum tentu apa yang dijanji ditunaikan.  Itu bukan fitnah atau diada-adakan. Dalam dunia internet, janganlah cuba memijak bumi seperti tahun 1960-an.


Dalam akhbar yang dikuasai parti BN, Berita Minggu 20 Mac 2011, tanpa disedari akhbar itu telah mengeluarkan coretan ahli Facebook YAB Perdana Menteri.  Luahan itu menceritakan calon BN yang sudah memenangi pilihan raya juga lupa janjinya.  Kata Yazid Kalbi, janji sudah berkali-kali ditabur, tidak juga ditunaikan.  Ertinya bukan calon pembangkang saja yang merepek membuat janji, malah calon BN juga mengigau membuat janji.  Pembangkang tidak menunaikan janji sebab kalah, tetapi calon BN yang menang juga berwatak seperti calon yang kalah pilihan raya.

Sebenarnya pilihan raya merupakan salah satu  medan menipu rakyat!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan