Selasa, 22 Mac 2011

DNA: Siapa yang terbeban mencari bukti?


ANDAIKAN ceritanya begini: ANDA sedang berehat di rumah bersama ahli keluarga.  Tanpa diduga sepasukan polis telah menunjukkan waran tangkap kepada anda. Anda ditahan reman, disoal siasat kemudian didakwa di mahkamah majistret.  Di mahkamah anda didakwa merogol seorang warga asing.  Kes ini sebenarnya bermula apabila perempuan warga asing itu membuat laporan polis mendakwa dirinya dirogol.  Apabila seseorang membuat aduan atau laporan kepada polis mengenai kejadian jenayah, pihak polis  bertanggung jawab menerima laporan dan membuat siasatan. Polis akan menyerahkan hasil siasatan kepada pendakwa raya untuk pendakwaan.   Anda dituduh, namun menjadi hak anda menafikan tuduhan itu.  OK, siapakah yang terbeban mencari bukti untuk membuktikan anda benar-benar bersalah?  Anda sendiri atau pihak pendakwa?


Begitulah kes Anwar Ibrahim yang sedang didakwa oleh kerajaan (pendakwa raya) melalui Seksyen 377B Kanun Kesiksaan. Anwar dituduh meliwat seorang muda.  Anwar menafikan dalam mahkamah.  Oleh kerana Anwar menafikan tuduhan terhadap dirinya, maka menjadi hak beliau untuk berhujah supaya timbul keraguan tuduhan  terhadap dirinya.

Siapakah yang wajib membuktikan Anwar bersalah?  Anwar sendiri atau pihak pendakwa?  Pihak pendakwa yang menuduh Anwar melakukan perbuatan tidak bermoral, maka beban membuktikan itu ditanggung sepenuhnya oleh pendakwa. Anwar tidak terbeban memberi apa-apa bukti bawa dirinya tidak bersalah, lagi pula sekarang baru dalam proses pendakwaan.  Hakim belum membuat keputusan supaya Anwar 'membela diri'.

Prinsip beban pembuktian oleh pihak pendakwa wajar diketahui oleh mana-mana pihak.  Kes ini pun sebagai satu pendidikan undang-undang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan