Jumaat, 18 Mac 2011

BERKEBUN menjaga habitat alam


KADANG-kadang diakui, pemikiran dan tindakan saya nbanyak berada dalam kandang minoriti.  Saya tidak ada tanah kebun, yang selalu saya uruskan ialah tanah ayah dan ibu. Kedua-dua mereka sudah tua renta, maka sayalah galang gantinya.  Kebun-kebun jiran tetangga tampak licin tidak punya rumput kerana diracun sehabis-habisnya. Agaknya, hasil panen setiap kali berganda-ganda sebab semua baja dalam tanah disedut oleh pohon-pohon sawit sahaja.

 telur ayam hutan yang kerap ditemui di kebun

Saya menuruti pesan ayah, iaitu tidak meracun kebun sebaliknya mengetam rumput.  Oleh itu rumput-rumput masih menikmati kehidupan dan tampak hijau.  Memang agak cerewet melakukan kerja-kerja ini yang mesti dilakukan sekali setiap dua minggu.  Namun saya mengakui kehendak ayah, diterima dengan syukur.

Jika di kebun orang lain tidak ditemui lagi belalang dan ayam hutan, di kebun ayah sayalah bersarang makhluk Tuhan itu yang seakan kehilangan habitatnya.  Ya, saya mengerti…,  apa ertinya kebun jika tidak ada lagi kehijauan, kesegaran mata memandang dan menemui belalang, burung dan unggas lain?

Satu lagi, banyak orang tidak sadar bahawa tumbuhan hijau membekalkan karbon dioksida yang diperlukan dalam pernafasan manusia.  Memang pokok sawit lain itu pun punya proses fotosintesis, tetapi tumbuhan lain juga punya proses yang sama. 

Orang kerap berfikir, ini perkara kecil dan remeh-temeh!  Tak mengapalah kerana saya yakin janji Allah untuk amal yang sebesar zarah pun ada nilai di sisi-Nya.  Semoga yang saya lakukan atas nasihat ibu dan ayah dalam hal alam sekitar ada faedahnya, meskipun untuk semut-semut dan belalang hijau!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan