Rabu, 16 Mac 2011

MAHALNYA tembikai di felda


SEBELUM harga buah sawit dan getah melambung tinggi pun saya sudah lama merasakan harga barangan di kawasan felda lebih tinggi berbanding di luar.  Orang felda kini seakan bermandi duit apabila harga sawit mencecah lebih RM800.00 setan dan getah beku RM15.00 sekilo!  Orang felda ada 10 ekar tanah!  Kiralah berapa wang turun ke dalam kantong mereka setiap bulan.  Ayah saya di kampung biasa ada tiga ekar tanah sawit pun tersenyum dengan harga RM700.00 setan.


Baru-baru ini saya masuk ke pasar raya B5 di bandar Jengka.  Terkejut beruk apabila melihat harga buah tembikai pucat yang selalu diberi makan monyet dikebun binatang berharga RM3.00 sekilo.  Harga mangga kecut yang sudah kehitaman pula ialah RM4.90!  Cakap lebih tidaklah, tetapi kalau tiga kilo mangga yang masih ‘mengancam’ boleh dibeli dengan harga RM10.00 di kampung saya, Sabak Bernam. 


Yalah, bagi warga felda yang sedang beralaskan dan berlangitkan duit tidak perduli sangat kenaikan harga barang.  Begitulah orang kita, yang sangat mengabaikan hak-hak asasinya dengan alasan kehidupan boleh ditampung dengan wang yang dimiliki.

Sebagaimana orang lain di luar felda, mereka pun membelanjakan wangnya lebih banyak untuk keperluan fizikal. Biasalah orang kita, berapa sangat yang pentingkan pembangunan mental.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan