Khamis, 17 Mac 2011

HAK Anwar membela diri di mahkamah


YANG Berhormat Kulim Bandar Baru yang juga mantan peguam bela Anwar Ibrahim dalam blognya meminta Anwar berikan setitik darah untuk ujian DNA.  Kata Zulkifli Nordin ini, demi kebenaran.  YB ini samalah dengan wanita-wanita Umno yang menulis sepanduk meminta Anwar memberikan DNA untuk disamakan dalam satu DNA lelaki rahsia yang ditemui pada tubuh lelaki lain.


Tidak salah Zul dan teman-temannya yang wanita-wanita Umno itu.  Tetapi sebagai peguam yang pernah membela Anwar dalam kes liwat pertamanya dahulu, tidakkah dia mengetahui mengapa manusia Anwar dituduh bermukah dengan isteri orang, dibawa tilam dan bulu ke mahkamah yang satu dunia tahu, kemudian mahkamah mengatakan semua itu tidak relevan.  Apakah itu bukan permainan untuk menjatuhkan maruah seseorang!

Jika YB Zul berkedudukan seperti Anwar yang sangat menakutkan semua pihak dalam Barisan Nasional, saya yakin YB Zul juga akan menghadapi tribulasi seperti Anwar. Alah…, dia dan Wakil-wakil Rakyat yang selama ini menjadi pembangkang dan kini menjadi bebas pun faham apa erti ‘tekanan politik’.  Mereka baru menjadi Wakil Rakyat sudah ditekan pelbagai rupa, dan gagal.  Anwar sudah mengisytiharkan akan menjadi PM jika PR mengalahkan BN, tidak ada satu pejuang BN pun yang akan mengalu-alukan persaingan sihat sejahtera dalam politik!  Jangan berdusta.


Menjadi hak Anwar untuk membela dirinya dalam mahkamah yang berdasarkan undang-undang.  Siapa pun yang menjadi peguam bela Anwar (termasuk En Zul, jika berkedudukan seperti Karpal Singh) akan mempertahankan dan membela anak guamnya.  Para peguam dan anak guamnya akan sedaya upaya memberikan persembahan dalam mahkamah untuk meragukan segala tuduhan. 

Tulisan ini bukan untuk membela Anwar, tetapi mahu memberi sedikit pemahaman mengenai hak sesiapa yang dituduh dalam mahkamah untuk membela dirinya.  Tanyalah diri sendiri, jika berada sebagai Anwar dalam mahkamah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan