Selasa, 19 Oktober 2010

BACALAH dalam bahasa orang muda

APAKAH cara paling mudah untuk memahami seseorang atau sesebuah masyarakat? Jawabnya hanya satu, bahasanya.  Berbicaralah dengan bahasa orang yang hendak difahami, kita akan temui maklumat yang dicari-cari.

 foto hiasan

Bahasa adalah serlahan budaya.  Bahasa turut berkembang bersama berkembangnya budaya sesebuah masyarakat.  Kalau mahu mendalami kehidupan kaum Cina, kuasailah dahulu bahasa Cina untuk memudahkan bergaul dengan mereka.  Bergaul dengan mereka untuk apa tujuan pun termasuk urusan ekonomi dan dakwah.

Penjajah British dahulu cekap memahami situasi di alam Melayu kerana para pegawainya faham bahasa dan tulisan Melayu.  Semua surat perjanjian dengan raja-raja Melayu dibuat dalam tulisan jawi dan bahasa Melayu.  Akhirnya satu masyarakat Melayu tunduk kepada kuasa dan budaya British.

Dalam masyarakat Melayu, kerap didengar keluhan wujud jurang antara remaja dan orang dewasa.  Malah dalam sebuah rumah, jurang juga wujud antara anak dan ibu bapa.  Puncanya orang dewasa tidak cuba memahami bahasa anak muda.  Jangan pula kita menyoal dan menyalahkan anak muda yang tidak mahu berbahasa orang dewasa.  Anak muda tidak perdulikan bahasa orang dewasa, mereka tidak rugi apa-apa.

Cuba perhatikan bahasa SMS dan facebook anak-anak muda. 

wat per sbok2 ngan keje org, jg dri sndri la beb…”
“helo bro…, slh org la ko nih.”
“gler abizz…”

Orang muda atau remaja memang mempunyai lingkungan budayanya sendiri, dan mahu bebas daripada norma biasa yang dipegang oleh orang dewasa.  Maka, untuk mengetahui resam dan nurani orang muda, pihak dewasa mestilah merendah diri dan menukar watak menjadi remaja juga. Dengan penyamaran ini barulah anak muda atau remaja dapat melayan diri kita dengan sebaiknya.  Dengan penerimaan ini, dapatlah kita memahami resam dan pemikiran dan cita-cita mereka.

Orang muda memang masih diikat dengan adat iaitu menghormati orang tua. Oleh itu jika orang dewasa memahami cetusan rasa anak muda, orang dewasa dapat meluruskan pemikiran dan cita-cita anak muda.  Cara ini bukan setelah memahami laras bahasa SMS mereka lalu menjadikan mereka berfikir secara dewasa, tidak.  Orang dewasa kena juga menggunakan laras bahasa orang muda untuk meluruskan citra mereka.

Kalau hendak mengajak mereka solat sunat, tidak berkesan dengan menggunakan terjemahn hadis secara harfiah. Cuba gunakan laras bahasa facebook mereka: “bro, cntik moto ko ada byk stikerr… gilerr pe? solat sunat pun mau kasi cntik ngan Tuhan.”   Orang dewasa boleh mengajaknya: “xde hal pnya kan3x…”

Masuklah SMS dan Facebook mereka dengan gaya mereka, banyaklah sambutannya…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan