Jumaat, 18 Februari 2011

TEATER berkenaan ISA pula...


Dr Mahathir seorang negarawan.  Dia mantan Perdana Menteri yang dihormati dan disegani kawan dan lawan.  Musuh-musuh politiknya pun sukar menafikan sumbangan kerja dan pemikiran beliau terhadap negara.  Apa cerita terbaru beliau?

Selama 22 tahun Dr Mahathir menjadi PM tentulah banyak cerita di balik tabir yang tersimpan rapi. Hendak didedah setiap minggu pun belum tentu selesai.  Saya sendiri masih mencari punca dan motif mantan PM itu mendedahkan pemikirannya semasa menjadi PM terhadap Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) khasnya seksyen yang membawa penahanan tanpa bicara 60 hari kemudian 2 tahun dan 2 tahun seterusnya, seterusnya lagilah...

Saya juga masih kurang faham mantan Ketua Polis Negara (KPN) Tun Hanif Omar bersedia menjadi galang ganti kepada setiap kenyataan mantan PM itu mengenai ISA.  Setiap kali mantan PM itu mengungkit kisah lama yang ‘tak suka ISA’ setiap kali itu jugalah mantan KPN  bersedia mendada di depan  orang tua itu untuk menyelamatkan wibawanya!

Sewaktu Ops Lalang 1987, mantan PM mendakwa menjadi penentang penggunaan ISA. Ya, pantas mantan KPN mengatakan dia yang ‘memandai-mandai’ menangkap 100 orang lebih.  Apabila mantan PM mendakwa pernah mahu menghapuskan ISA, si mantan KPN juga ‘menghulur tengkuknya’. Katanya polis tak setuju.

Maaf, setakat ini saya tak percaya dialog drama ini.  Oh, lupa saya. Kalau ini hanya drama, saya percaya!  Percaya kerna ini hanya sebuah drama yang belum di bawa ke Istana Budaya.  Kalau dipentaskan, saya yakin penuh IB dengan khalayak baru teater ISA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan