Khamis, 3 Februari 2011

APA masalah ahli-ahli dewan itu?

YANG terbaru YB Gobalakrishnan keluar PKR dan menjadi MP Bebas. Beliau mewakili rakyat Padang Serai Kedah. Memang hak seseorang untuk memilih persatuan atau parti mana yang disukai (termasuk mengkeji parti mana yang dibenci?). Ini sudah tercatat dalam perlembagaan.

Nampaknya semakin betul persepsi bahawa ahli-ahli politik tidak boleh dipercayai.  Saya ingat semasa mendengar ceramah politik seorang tokoh kuat Semangat 46 di Kedah dahulu. Apabila dia seakan bersumpah akan terus dalam APU (Angkatan Perpaduan Umah), rakan saya berkata, 'eleh, cakap saja...'.  Betul, akhirnya (sebab tak lama kemudian dia mati) dia keluar parti dan memilih parti lamanya semula!

Buat  sementara ini, semua kata. 'apa nak buat, sebab undang-undang membenarkan keadaan ini'.  Demikianlah ahli-ahli dewan yang dikatakan sangat kuat semangat juangnya, akan menyusahkan pula orang-orang yang menyokongnya.  Apabila keadaan ini berterusan, akan sampai masanya calon-calon pilihan raya (tentunya daripada parti yang paling banyak mempunyai ahli berpaling tadah) tidak diperdulikan oleh sesiapa walaupun daripada gabungan parti berkenaan.  Jawabannya mudah, 'hak kami untuk membantu atau membencinya!' 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan