Isnin, 24 Januari 2011

MENGGADAI cinta buta!


kata teman, cinta itu perasaan indah yang buta. ya, dia mahu aku mengerti cinta lelaki terhadap si perempuan adalah dalam jaringan perasaan yang tidak diduga atau dikesan ke mana akhirnya.  lalu, banyak anak muda atau remaja membiarkan perasaannya bebas menjalar dan melayang mencari dahan untuk menempel.  kata teman, biarkan saja ke mana cinta itu berlabuh.  itulah yang dinamakan keindahan cinta duniawi!  aku belajar mengerti, dan pasrah seketika.
anak muda, anak mentah, anak diselubungi perasaan.  kebanyakan anak muda tidak menduga jauh-jauh ke mana laluan percintaan.  mereka hanya membayangkan jalan indah dipagar bunga-bunga rindu!  selain itu yang pintar sedikit akan berkhayal tentang masa depan, mereka mula mencipta bait puisi pertemuan dan perkongsian hidup, yang semata-mata bermodalkan cinta dan rindu.  kata mereka, itulah sebaik-baik perasaan bahagia anak manusia!
kalian anak muda tidak tahu apa-apa pemikiran marslow yang betah dalam dunia pengurusan hidup.  yang megah dengan pengurusan juga tidak sudi meminjamkan pemikiran marslow kepada anak-anak muda yang ranum menganyam rindu.  Jika impian pertama orang muda untuk bahagia ialah cantuman perasaan suka dan rindu, maka setelah itu apa?  banyak yang gagal menerobos kemungkinan selepas itu. nah, aku katakan yang buta menemukan jalan sesudah cinta dan rindu bakal tercengang-cengang di tengah jalan.
selepas berindu-rinduan, kalian mahukan kebetahan hidup.  kalian mahu betah hidup dengan kenderaan, rumah, sandang dan pangan.  nah, waktu itu, cinta rindu sudah menduduki tangga kedua corot!  saat itu, tanpa kebetahan hidup bersosial dan ekonomi, kalian anak  muda bakal memulakan episod kedua: perang dingin!
maka, saat kalian mahu mengumbarkan rasa cinta dan rindu, telusurilah jalan-jalan selepas perasaan menggila anak muda.  cubalah sedikit bersabar untuk menyusun jalan-jalan indah mengharungi rasa cinta rindu yang berlandaskan ke****han hidup mendatang. aku memasang sejuta curiga rasa cinta polos tanpa dibarengi impian masa depan dalam ekonomi, sosial dan politik juga.
hai anak muda, mengapa yang bercinta 7 tahun akhirnya berantakan setelah 7 purnama bergelar suami-isteri? jawabnya, kegagalan meneropong jauh langkah kedua setelah cinta yang dikatakan buta itu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan