Selasa, 2 November 2010

KERJA sendiri vs makan gaji

KAWAN saya seorang mekanik kereta keturunan Tionghua menceritakan kritikannya terhadap satu institusi kerajaan.  Saya kenal dia sebagai orang yang sentiasa bekerja kuat dan punya kesanggupan menolong orang walau tidak ada habuan apa-apa.  Dan kerana itulah dia dihormati dalam kalangan masyarakatnya.  Dia juga sukarelawan bomba daerah Sabak Bernam.

Secara kebetulan dia perlukan khidmat segera untuk kesihatan anak perempuannya.  Sebagai orang yang selalu bekerja keras, apabila berhadapan dengan orang yang bekerja sambil lewa memang perasaan keciwa dan marah tidak dapat disembunyikan.  Jadi dia marah sehingga membuat aduan kepada pihak atasan.  Selepas itu, katanya ada perubahan.  Baguslah, ada pemantau daripada masyarakat.

Secara kebetulan juga, orang yang bekerja sendiri mengkritik orang yang makan gaji.  Secara kebetulan kedua ialah seorang keturunan Tionghua yang memang mempunyai reputasi kerja kuat mengkritik cara kerja kaum Pribumi.  Ini bukan konflik perkauman, tetapi kritik profesionalisme.  Kalau saya di tempat mekanik itu pun, pasti saya panas di dada.

Moralnya ialah: Orang makan gaji agak selekeh kerjanya berbanding orang yang kerja sendiri.  Mungkin keterlaluan dikata begitu tetapi ada kecenderungannya.  Sedia maklum, sama ada bekerja keras atau selekeh, pada akhir bulan begitulah jumlah gajinya.  Dalam keadaan jumlah pekerja yang banyak dan pengurusan tidak mampu memberikan ganjaran-ganjaran tersendiri untuk mengiktiraf kecemerlangannya, akhirnya banyak yang bekerja sekadar untuk mencukupkan tempoh masa.

Si mekanik juga seorang sukarelawan bomba, ertinya sanggup bekerja lain yang tidak pun menambah pandapatannya.  Agaknya kerana itu dia mempunyai kekuatan untuk mengkritik orang lain yang dipandangnya malas, sedangkan orang itu mendapat gaji.  Maka, jika orang yang bekerja makan gaji hendak merasa apa erti bekerja dalam keadaan ikhlas yang tidak dijanjikan habuan wang ringgit, sila memasuki ruang kerja sukarela secara berdisiplin!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan