Sabtu, 20 November 2010

4.2 juta orang muda tidak mahu mengundi

HUJUNG tahun 2010 begini Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memberitahu ada 4.2 juta orang muda tidak mendaftar sebagai pengundi.  Dalam rukun politik demokrasi, antara rukunnya ialah pengundi.  Daripada jumlah rakyat yang sepatutnya boleh mengundi sebanyak 15.6 juta orang, 4.2 juta orang (dan pasti akan menjadi 5 juta orang) merupakan peratusan yang besar. Pengundi berdaftar sekarang ialah 11.4 juta orang.


Mengapa orang muda tidak berminat politik?  Jawabannya ada pada drama politik dan aktor-aktornya.  Orang muda sering bertanya: Apa kami akan dapat daripadanya?

Kononnya setelah PRU ke-12, semua ahli politik menjanjikan perubahan cara, pemikiran dan tindakan politik untuk disesuaikan dengan generasi X dan Y!    Seperti biasa, jangan percaya janji-janji ahli politik.  Politik di negara kita menjadi terlalu berdarjat tinggi, yang hanya dihuni oleh para bangsawan yang mengaku berjiwa malaikat. Musuh politiknya pula bertaraf syaitan!.  Isunya juga tidak merakyat.  Orang muda tidak mendapat apa-apa, maka mereka kata: Lantaklah kau politik!

Satu: Drama politik PKR dengan masuk keluarnya ahli politik dalam parti itu, langsung membosankan orang muda.  Tidak ada idealisme apa-apa dalam parti yang dikatakan terbaik untuk memerintah negara. Orang muda kuat idealisme dalam pemikiran dan tindakannya hanya tertawa melihat drama orang-orang tua berpolitik.

Dua: Cara berpolitik lapuk dengan menabur kebencian untuk membedakan antara sesebuah parti politik.  Lihatlah cara Umno mempolitikkan isu orang bukan Islam memasuki masjid  dan Pas yang mengobarkan isu Memali.  Orang muda tidak merasa apa-apa faedah kepada generasinya.

Tiga: Pemimpin politik di negara kita mahu mati dalam jawatan.  Lihat saja Ketua Menteri Sarawak, Menteri Besar Kelantan, watak-watak utama dalam DAP dan pemimpin-pemimpin utama dalam BN.  Barangkali orang muda masih boleh menerima mereka sebagai pemimpin, tetapi corak pemikiran orang-orang tua dalam politik langsung tidak sesuai dengan pemikiran orang muda. 

Yah, jadi untuk apa bersusah-susah mendaftar sebagai pengundi, kemudian berbaris untuk mengundi. Semua itu membuang masa dan tidak berguna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan