Sabtu, 17 Disember 2011

INTERLOK lambang kegagalan kuasa Melayu


HENDAK dikata apaa lagi, kalau bukan kerna politik!  Novel Interlok karya Sasterawan Negara Abdullah Hussein dibantah kuat oleh kaum India.  Demi meredakan amarah kaum India, beberapa pindaan dalam teks itu seperti yang dipinta kaum itu ditunaikan.  Maka banyaklah pelekat ayat-ayat baru untuk menindih ayat-ayat lama yang dikatakan penghinaan itu.

Selepas dibuat pindaan itu pun suara tidak betah kaum India mengenai Interlok terus berulang.  Mereka mahu novel itu ditarik terus, pindaan tidak memuaskan hati.  Maknanya dalam kalangan kaum India, bergerak pandangan umum bahawa mereka tetap menolak Interlok.

Bacaan kerajaan mudah juga.  Pengundi-pengundi India mudah beralih sama ada kepada BN atau PR. Siapa pantas memberi kepuasan kepada mereka, ke situlah undi mereka.  Sekarang musim bercakap pilihan raya, maka banyaklah tuntutan diminta (baca sebagai ugutan politik).  Kalau kerajaan tidak tunaikan, mereka tidak undi BN.  Mana-mana parti pemerintah yang sokongan rakyat kepadanya tidak kukuh pasti cemas, kecuali memberikan apa yang diminta.

Maka, Interlok ditunaikan seperti kehendak minoriti kaum India.  Orang kampung senget mata memandang berita ini sebab yang mengumumkan penarikan novel yang baru setahun diguna bukan oleh Menteri Pelajaran, tetapi oleh Pengerusi parti politik kaum India.  Fahamlah, itu tanda kemenangan kaum India yang minoriti berbanding Melayu yang majoriti. 

Mengapa Melayu gagal? Jawabnya dalam kuasa politik, kuasa Melayu sebenarnya minoriti sama ada dalam BN atau PR.  

Ahad, 11 Disember 2011

APABILA murid dipindahkan ke sekolah lain


SELAMA empat tahun kekanda saya menghantar anaknya bersekolah yang ada nama ‘integrasi’, tidak menghantar ke sekolah kebangsaan seperti anak-anaknya yang terdahulu.  Habis musim persekolahan 2011, dia membuat keputusan akan mengeluarkan dua anaknya daripada sekolah berkenaan atas alasan ‘tidak ada kecemerlangan’.  Indikatornya ialah keputusan UPSR 2011.

Kes seperti ini pernah menghantui rakan-rakan saya di Kuantan dahulu.  Rakan saya seorang guru yang juga AJK PIBG berkata dalam Mesyuarat Agung PIBG, lebih kurang begini ayatnya, “Jika pihak sekolah tidak dapat mempertingkatkan kecemerlangan dalam UPSR tahun ini kemungkinan ada beberapa ibubapa akan memindahkan anak-anaknya ke sekolah lain.”

Apa yang terjadi ini mengambarkan harapan besar ibu bapa kepada sekolah untuk membina kecemerlangan pendidikan anak-anak mereka.  Bagi ibu bapa yang telah menyediakan tapak pemelajaran yang mantap di rumah sejak anak-anak masih merah, kemudian menghantarnya ke kelas-kelas tuisyen tetapi sedang menyaksikan ‘kemalapan’ pencapaian akademik sekolah, ini amat merunsingkan.  Hari ini ibubapa sudah boleh menilai sejauh mana usaha para guru di sekolah untuk membimbing pendidikan anak-anak mereka.

Sebenarnya pihak kementerian pelajaran atau pengurusan tertinggi mana-mana sekolah (sekolah bukan tanggungan Kementerian Pelajaran Malaysia) sudah menyediakan disiplin Pengajaran dan Pemelajaran  dan pelan tindakan tahunan.  Guru-guru hanya perlu melaksanakan dengan penuh semangat dan kreativiti. 

Memang semua ibubapa faham bahawa tidak mungkin sesebuah sekolah akan menghasilkan murid yang 100 peratus cemerlang 5A dalam UPSR.  Namun ibubapa tidak faham mengapa hanya seorang murid mendapat 5A atau tidak ada langsung yang mendapat 5A sejak tiga tahun lalu! Tambahan pula jika sekolah itu di kawasan bandar atau pekan yang keluarga murid terdedah dengan pebagai macam sumber maklumat.  Tentulah anak-anak mereka jauh lebih bermaklumat berbanding rakan-rakan mereka di pedalaman yang tidak ada pun akses telefon.  Oleh itu, sekolah yang berada dalam situasi ini tidak ada pilihan selain memberi bukti adanya sekumpulan pelajar yang cemerlang melalui peperiksaan awam.

Rabu, 7 Disember 2011

CUTI, musim guru balik kampung dan pindah!


AGAKNYA guru-guru sedang buat apa masa cuti sekolah?  Kebanyakannya meninggalkan rumah sewanya atau rumahnya sendiri untuk balik ke kampung halaman tempat dirinya dilahir dan dibesarkan.  Memang kebanyakan guru adalah kaum perantau dari sebuah negeri lain.  Jadi, bayangkan berapa banyak guru yang bertugas di Pahang, Terengganu, Perak dan Selangor yang sedang berada di tanah leluhurnya, Kelantan!

Kebanyakan guru yang berasal dari Kelantan putus harap untuk bertukar ke negeri asalnya, kerana ketiadaan tempat bertugas di sana (kouta di Kelantan sudah cukup).  Maka jadilah mereka penghijrah yang kekal di negeri barunya.  Ini pengalaman saya bertugas di Pahang selama lebih 15 tahun.  Malah, tanpa tinggal di Kelantan pun, cukup dengan bergaul dengan rakan-rakan guru kelahiran Kelantan saya sudah petah ‘kecek kelete’.

Hujung tahun ini sibuk kepada guru-guru yang berpindah sama ada dalam daerah, negeri atau antara negeri.  Berpindah tempat kerja sudah menjadi budaya yang sinonim dengan guru.  Kalau sudah lama, mantan anak murid akan bertanya ‘Cikgu sekarang mengajar di mana?’  Ini menunjukkan masyarakat luar pun faham yang guru-guru seperti kaum nomad yang berpindah-randah.

Punca berpindah selalunya ialah factor keluarga.  Guru perempuan yang berkahwin semasa musim cuti sekolah ini pasti sudah ada perancangan berpindah kerna mengikut suaminya yang kebanyakan tidak sama daerah.  Ada guru-guru yang sudah lama bertugas pun berpindah atas sebab keluarga, iaitu menjaga ibu bapa yang sudah renta.

Ada guru dipindahkan kerna naik pangkat!  Namun bukan semua yang dalam ‘situasi’ ini melonjak gembira kerana naik pangkat.  Ada yang terpaksa menolak kerna dipindahkan ke tempat jauh dan ‘rugi sosial’ berkaitan keluarga dan pendidikan anak-anak.  Kalau guru yang dipindahkan ke tempat lain dan jauh pula tanpa perubahan pangkat dan gaji…., selalunya mereka pandang sebelah mata walaupun perpindahan itu dimaklumi sebagai urusan kerja!  Apa nak buat, guru pun manusia biasa, termasuk kategori Pengetua!

Apa pun, bersyukurlah kerna menjadi guru!  Cerita lain kali mengapa guru wajib bersyukur kerna itu.